Guld bling i skabet

iamsterdam

både

miaogjeg

Så er jeg tilbage fra en weekend/ tøsetur i Amsterdam..

En veninde og jeg var tilbage i maj måned en weekendtur i Berlin, og blev enige om at disse småture skulle prøves lidt oftere – og denne gang gik turen til Amsterdam. Vi spurgte to af vores fælles veninder om de ikke ville med og det ville de selvfølgelig!

Vi fløj fra Kastrup fredag lidt over 11, og vi landede en halv anden time senere i Schiphol lufthavn, hvor turen gik til hotellet. Vi havde fundet dette tilbud via Take Offer (kan godt anbefales) – vi betale lige under 1000kr for to overnatninger for to personer på 4 stjernet hotel. Vi boede på det hotel der hedder NH Schiphol Hotel  – det var faktisk et rigtig lækkert hotel, lå kun 10 min fra lufthavnen og 15 min fra Amsterdam City (jf. tilbudet..) Det var såmen også korrekt, men hotellet lå i den modsatte retning af byen, og for at komme ind til byen, krævede det en suttlebus fra hotellet til lufthavnen, og tog fra lufthavnen til byen (så note, husk at tjek beliggenheden på hotellet inden man booker) Så kunne vi gøre det om, havde vi nok valgt et hotel lidt tættere på City – men selve hotellet var der ikke det store klager over, fine værelser, dejlig morgenmadsbuffet og god service..

Den første dag, tog vi indtil byen for at se lidt nærmere på hvad Amsterdam egentlig er for en by… Vi gik rundt i de små gader, langs kanalerne og det er virkelig en smuk by! Små fortovs cafeer, masse små butikker og bare fuld af charme! Da vi kom lidt sent derind, var det lidt begrænset hvad vi kunne at se af butikker, men så fik vi noteret hvor vi skulle hen om lørdagen, og vi var ret enige om, at de omtale “De 9 gader” skulle undersøges lidt mere.

Da vi havde tøffet lidt rundt i gaderne fandt vi et sted at få en øl og hvile benene lidt. Vi fandt en lille hyggelig cafe/bar hvor vi smagte lidt forskelligt øl. Efter et par timer derinde, gik vi lidt videre og Red Light Distrikt skulle selvfølgelig også ses fra sin “bedste” side, så vi bevægede os derned..

Og hold nu magle, hvor bliver man taget med bukserne nede (nogen mere end andre). Man har godt hørt at Amsterdam er kendt for dette område, og man har hørt om de let påklædte damerne i vinduer. Men hold nu op hvor bliver man alligevel overrasket og målløs når man kommer derned! For det første er gaden MEGET større end forventet, og er en blanding af sexbutikker, sex klubber, de brune barer, en kæmpe folkemængde. Men selv om man både bliver målløs, en smule stødt bliver man også lidt betaget, og vi endte med at stå og nærmest studere nogen af disse piger og om de fil kunder i butikken, så derfor vil helt klart anbefale at hvis man tager til Amsterdam så skal det – for en oplevelse, det er det dælme!

foto 1

Så blev det lørdag, og nu skulle byen og ikke mindst butikkernes undersøges endnu nærmere. Men vi blev enige om at vi også hellere måtte være lidt kulturelle og da Amsterdam også er kendt for deres kanaler, blev vi enige om at starte dagen med en kanalrundfart – og hyggeligt og flot var det, plus man fik en masse sjov info om byen. Blandt andet at man i “gamle dage” betalte for hvor brede husene var, så derfor har folk forsøgt at bygge lange, smalle og høje huse for at spare penge. Men da husene, er så smalle som de er, er det ikke muligt at flytte via huset trapper, så flytningen sker ud gennem vinduet, hvilket betyder at hvis man kigger på husene, kan man se at de faktisk er skæve, at huset ligesom vælter fremover. Dette for at det skulle være nemmere at få tingene ud gennem vinduerne – vidste I måske det?? For jeg gjorde ikke 😉

Om aftenen besluttede vi os for at vi skulle ud og kiggede lidt nærmere på Amsterdams natteliv, som det også skulle være kendt for. Vi startede med at spise på CUA, hvor vi fik virkelig lækker mad. Jeg bestilte en bøf, fritter og aioli, det samme gjorde min ene veninde, mens de to andre bestilte laks med tomatsalat og tortelline med gedeost. Det hele var super lækker og inden vi gik derfra havde vi nået at indtage, vores hovedret, vin til maden, en drink og en dessert og vi endte med at skulle betale 300 pr mand – det var dælme billigt… (beklager den dårlige billedkvalitet på billedet)

Cua

Derefter havde vi tænkt at vi ville prøve klubben Supperclub, som vi var blevet anbefalet, men da vi endelig finder frem til den, bliver vi desværre modtaget af en dørmand som oplyser at alt er fuldt booket. Så istedet endte vi nede på Rembrandt Plads, som skulle være et af party stederne – og hvilket sted. Vi var egentlig i humør til en cocktail bar og et dansegulv. Men vi blev mødt at barer, som hvis man skal sammenligne med noget herhjemme, mindede om Heidis. Så vi endte med at lave aftenen om til pubcrawl… hvilket resulterede i for mange (mærkelige) shots.

Søndagen brugte vi på hotellet i afslapningens tegn, vi startede med at gå ombord i hotellets morgenbuffet, den var virkelig lækker og der var alt hvad hjertet kunne begære. Derefter stod den på en tur i poolen og spaen, og bort set fra at spaen var en smule kold så var det faktisk ikke helt tosset. Et par timer senere, gik turen mod lufthaven og tilbage til Danmark.

Jeg kan helt sikkert anbefale Amsterdam, det er en super smuk og hyggelig by, og er sikker på den byder på meget mere end vi fik set…